E-novine: Kad je Hari sreo Juga Radivojevića

Mjuzikl “Mamma mia!” premijerno je prikazan krajem marta u Pozorištu na Terazijama i o tome je Optimist opširno pisao u prošlom broju. Interesantna činjenica vezana za srpsku verziju mjuzikla je da lik Harija, kojeg glumi Dragan Vujić Vujke, nekim neverovatnim čudom ili možda elektrošokovima postaje heteroseksualac. Hari, jedan od trojice s kojima je glavni lik Dona kao mlada imala ljubavnu aferu i dobila ćerku Sofi, pred sam kraj originalnog scenarija saopštava da mu je Dona bila prva i poslednja žena s kojom je bio: “Dona, ti si bila prva devojka koju sam voleo. Ali, bila si i poslednja devojka. Vidiš, postoje razne porodice. Tvoja je ti i Sofi. Moja je ja i… Lorens!” Tu scenu u srpskoj verziji nećete videti, jer je reditelj Jug Radivojević odlučio da Hari bude heteroseksualac i završi sa Doninom prijateljicom Tanjom, koju glumi Dušica Novaković.

Kada sam čuo informaciju da će Pozorište na Terazijama postaviti ovaj mjuzikla jako sam se obradovao, jer sam propustio da ga odgledam kada se mjuzikl igrao u beogradskoj Areni u okviru Mamma mia! svetske turneje. Takođe, istoimeni film sa Meryl Streep u glavnoj ulozi me je jako zabavljao. Uzimajući sve to u obzir, možete da zamislite moje razočarenje kada umesto da se Hari autuje pred beogradskom publikom, on saopštava da se smuvao sa Tanjom. Razočarenje je još veće jer Harijevi kostimi su, hajde da to nazovemo gej, on je u crvenim pantalonama, šarenim šalovima, roze košuljama sa Louis Vuitton koferom. I na kraju šipak. Strejtaš! U prvom momentu pomislio sam da se scenario filma i mjuzikla razlikuje i da su pod uticajem moćnog gej lobija u film ubacili da je Hari gej, ali ne! Pronašao sam originalni scenario mjuzikla na sajtu scribd.com i iz više izvora dobio potvrdu da je Hari gej u svim verzijama mjuzikla. Naravno, ja i dalje nisam bio apsolutno siguran u to, jer mi nije ulazilo u glavu da je neko mogao da promeni taj deo scenarija, naročito ne kada je jedan mjuzikl u pitanju.

Zato sam pisao Pozorištu na Terazijama i postavio pitanje zašto Hari nije gej u srpskoj verziji i nisam dobio nikakav odgovor, iako su do sada odgovarali na sve moje e-mailove. Pisao sam vlasniku prava za ovu teritoriju, Prospot kompaniji iz Slovenije, koja je i koproducent mjuzikla, ali mi ni oni nisu odgovorili. Mamma mia! će uskoro biti postavljena i u Sloveniji, pa ćemo videti koje seksualne orijentacije će tamo biti Hari. Pisao sam i američkoj agenciji Music Theatre International koja zastupa interese nosilaca autorskih prava na ovaj mjuzikl. Oni su mi jedini odgovorili da otkupljena predstava mora da se predstavi onako kako je napisana, naravno prevedena.

U čitavu kalkulaciju treba ubaciti i da je reditelj predstave Jug Radivojević koji je početkom godine u intervjuu za Večernje novosti izneo svoje “neutralne” stavove vezane za LGBT populaciju: “Kada govorimo o sličnosti dva vremena, interesantno je da je pred Drugi svetski rat Berlin prednjačio u promociji i podršci LGBT populacije. Jer je, na neki način, ondašnja nacistička Nemačka propagirala tu vrstu slobode i opredeljenja. Mi danas takođe živimo u vreme u kojem nije dovoljno da prema LGBT budete ravnodušni, već morate biti apsolutno “za”! Jer, ako niste apsolutno “za”, to znači da ste apsolutno “protiv”. Dakle, od nas se danas očekuje da budemo isključivi i po tom pitanju. Ni na ličnom, ni na društvenom, ni na političkom planu – nije nam dozvoljeno da budemo neutralni, pa ni da na sva pitanja ne moramo uvek imati odgovor”.

Zbog ove izjave, reagovali su mnogi, od Teofila Pančića, Gej strejt alijanse do Biljane Srbljanović, koja je za Peščanik napisala: “Niko Juga Radivojevića ne primorava da bude ‘apsolutno za’, niti njegovu ‘ravnodušnost’ može da tumači kao stav ‘apsolutno protiv’. Samo što Jug Radivojević, govoreći o nacističkom promovisanju homoseksualnosti izgleda nikako nije ravnodušan, naprotiv: on homoseksualnost svojim neznanjem javno lažno žigoše kao deo nacističke propagande”.

Heteroseksualizacijom Harija, Jug Radivojević je pokazao da nije ni malo “neutralan”, već “apsolutno protiv” i da reakcije i kritike njegove homofobične izjave nisu dale nikakvog rezultata, već naprotiv, učinile su da Radivojević “trenira strogoću” i izbaci gej aspekte predstave koju režira. Možda to i ne bi bio preveliki skandal da se nije usudio da to uradi u mjuziklu, stubu gej kulture!

Piše: Predrag Azdejković